De fut is eruit (maar kan er ook weer in!)

In mijn praktijk merk ik dat steeds meer mensen te maken hebben met zoals we dat zeggen: ‘de fut is eruit‘.

We leven ongemerkt op de automatische piloot. We worden hierdoor steeds lustelozer en zonder dat we het ons bewust zijn, vloeit de energie uit het lichaam. Denk eens rustig na, is dat bij jou ook zo? Goed, je kunt er namelijk iets aan doen, zonder dat het ingewikkeld is. Ik heb alvast twee tips om de energie weer te laten stromen. Als je ze minimaal twee weken uitvoert, zal je absoluut effect merken.

Tip 1: GA WARM ONTBIJTEN voor meer levensenergie

We verliezen vaak al veel (levens)energie direct aan het begin van de dag omdat we koud ontbijten. Raar? Nee. De traditionele Chinese geneeskunde kijkt veel naar organen als het gaat om gezondheid en energie. Hier is de milt een grote speler in. De belangrijkste taak van de milt is ervoor te zorgen dat ons voedsel op de juiste manier verwerkt wordt. En dat valt tegenwoordig met ons huidig eet- en leefpatroon niet mee: de milt maakt overuren en dat kost veel energie. En dát merken we. De oplossing is simpel: ontbijt warm. Op internet staan genoeg recepten voor een warm ontbijt. Ik geef je ter inspiratie graag mijn favoriete ontbijtjes:

In het Oosten ontbijten ze niet voor niets met Groentesoep (met wortel, venkel, pompoen, etc.). Het is even wennen maar je zult merken dat het heerlijk is. Maak een grote pan voor een paar dagen en warm iedere dag een portie op. Snel klaar!

Ik ontbijt ook vaak met havermout of haverzemelen met havermelk of amandelmelk. Heerlijk zoet en zacht! Laat de melk tegen de kook aankomen, strooi er havermout door. Laat het even mee warmen en serveer het met een beetje kaneel. Kaneel werkt goed voor de bloedsuikerspiegel. Ik varieer zelf graag met stukjes appel, pompoenpitten, hennepzaad, lijnzaad, een handje geweekte rozijnen en in de zomer met allerlei soorten fruit.

Tip 2 ADEM BEWUST (een paar keer per dag) voor meer energie

Ik hoor het je denken: ‘te mooi om waar te zijn dat zoiets simpels al zou helpen’. Toch is het waar. De ademhaling is het anker voor je lijf. Het zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof en (daarmee energie!) bij je organen komt. Het brengt je vanuit je hoofd naar je lijf.

Aan bijna iedereen die in mijn praktijk komt, geef ik onderstaande ademhalingsoefening mee. Deze komt uit de Qigong beoefening. Het zorgt ervoor dat je gegrond bent en dat je basisenergie wordt aangevuld.  En het werkt!

Plaats je hand tegen je nieren (flanken van je onderrug). Adem dan heel bewust vanuit je longen naar je nieren. Herhaal dit 10x. Je kunt deze oefening overal doen: op het toilet, achter de computer, in de rij voor de kassa.

Houd dagelijks gedurende twee weken bij hoe vaak je de ademhalingsoefening hebt gedaan. Zorg ervoor dat je op minimaal 3x per dag uitkomt. Meer mag ook natuurlijk: altijd beter.

Houd deze twee tips minimaal twee weken vol als je resultaat wilt zien. 

Veel succes! Als je nog vragen hebt, kun je me altijd mailen. En ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen, deel ze met me als je dat wilt! Groetjes, Joan

One thought on “De fut is eruit (maar kan er ook weer in!)”

  • Warm ontbijten, ik heb er nu al zin in! En dat met dat ademen wist ik eigenlijk wel maar ik houd het op de één of andere manier niet vol, ik vergeet het eigenlijk. Misschien een reminder in mijn telefoon 3x per dag…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *