Orthomoleculaire geneeskunde en ‘goed in je vel steken’!

Heb je last van mood swings? Ben je moe, besluiteloos, prikkelbaar en/of  slaap je slecht? Lees wat je er zelf aan kunt doen!

HOE ZIT JIJ IN JE VEL?

De werking van allerlei processen in je lichaam is ingewikkeld, maar o zo wijs ! In deze blog kun je lezen hoe het werkt en krijg je inzicht in de relatie tussen de biochemie in je lijf en het ontstaan van je gedrag, gevoelens, gedachten en lichaamssensaties.…. en krijg je mee wat orthomoleculaire geneeskunde voor je kan betekenen.

Orthomoleculaire geneeskunde

Laat ik daar eerst wat over zeggen. Deze tak van sport in gezondheidsland krijgt steeds meer aandacht en terecht! Er wordt steeds meer aangetoond dat voeding en leefstijl van grote invloed is op je gezondheid. Er is steeds meer onderzoek beschikbaar wat aantoont dat klachten van bij bijvoorbeeld beginnende Diabetes type 2 te keren zijn, zodat je diabetes zelfs weer verdwijnt.

Weet jij wat orthomoleculaire geneeskunde betekent en waar het voor staat? In het  woord zit moleculair, dus er wordt met moleculen gewerkt en ortho betekent ‘recht’ of ‘juist’. Het gaat dus om het gebruik van de juiste moleculen en daarbij recht te doen aan onze natuur! In de orthomoleculaire geneeskunde streeft men er dus naar met stoffen te werken die het lichaam zonder schade kan gebruiken en verwerken. Enerzijds via het aanpassen van voedingsgewoonten waar we al veel mee kunnen winnen. En anderzijds door het toevoegen van vitaminen,  mineralen, kruiden en aanvullende stoffen die als geconcentreerde voedingsstoffen je helpen om een disbalans in je lichaam te reguleren.

Door het creëren van een orthomoleculair voedingspatroon zorg je ervoor dat er minder verzuring ontstaat in je lichaam. Je kent het gevoel misschien wel: je bent aan het sporten en halverwege de oefening willen je spieren niet meer. Hier ontstaat nu verzuring. Dit is wellicht de meest bekende variant, maar verzuring ontstaat ook door het innemen van verzurende voeding, denk aan melk of kaas! Bij een hoge inname over een langere periode heb je kans dat je lichaam niet goed herstelt van de verzuring en er ontstekingen ontstaan. Dit kan leiden tot meer ontstekingen door je hele lichaam. Door het juiste voedingspatroon kun je hier echt een verschil in maken!

Waar is de orthomoleculaire voedingswijze op gebaseerd?

Als je kijkt naar de pilaren waarop orthomoleculaire voedingswijze gebaseerd is, dan kom je op een voedingspatroon uit dat:

  • De bloedsuikerspiegel zo stabiel mogelijk is;
  • Veel verschillende soorten groentes bevat;
  • Balans in onverzadigde vetten en verzadigde vetten bevat;
  • Meer onverzadigde omega 3 vetzuren dan omega 6 vetzuren bevat;
  • Meer plantaardige eiwitten dan dierlijke eiwitten genuttigd worden;
  • Noten, zaden en pitten bevat.

Al deze onderdelen zorgen voor een gezond en gevarieerd voedingspatroon dat ontzurend werkt.

Waarom zou je willen eten volgens de Orthomoleculaire leefwijze?

Kijk eens om je heen en wat zie je? Supermarkten bieden voeding aan als halffabrikaat, in pakjes en zakjes, aan veel producten is suiker toegevoegd en we worden verleid tot snacks en gebak. Dit is verre van gezond en je ziet mensen dikker worden, obesitas ligt op de loer, ook bij kinderen en welvaartsziekten, voedingsintoleranties en vermoeidheid zijn het gevolg.

Door weer terug te gaan naar de basis en ‘eerlijk’ eten bied je je lichaam de mogelijkheid om optimaal te functioneren. zo veel mogelijk te profiteren van de voedingsstoffen die bijvoorbeeld een remmende werking hebben op het ontstaan van ontsteking. Je doet  jouw gezondheid daarmee een groot plezier. We creëren een stabiele bloedsuikerspiegel en een gezonde darmflora.

En wat is de relatie tussen orthomoleculaire voeding of leefwijze en jouw welbevinden?

Uit de voeding worden door je lichaam stofjes aangemaakt (gezonde darmflora) die van invloed zijn op je zenuwstelsel. Stofjes of neurotransmitters genaamd die communiceren tussen darmen en brein. In afstemming op elkaar en op jouw lichaam maken ze deel uit van hoe jij denkt, je voelt  en je gedraagt. Bij hoge waarden voel je je top en bij verlaging zijn er verschillende klachten waar te nemen. Er treedt een disbalans op.

Maar hoe wordt je je eigen disbalans gewaar?

Zit jij lekker in je vel? Ben je blij en energiek? Of ben je regelmatig somber? Vermoeid? Snel afgeleid?  Prikkelgevoelig? Overgevoelig? Angstig?

Neurotransmitters zijn niet alleen betrokken bij hoe jij je voelt, maar ook bij je bewegingen, je immuunsysteem (darmen), je slaap en je pijnbeleving,om een paar voorbeelden te noemen.

Super belangrijk dus!

BALANS

Zijn je neurotransmitters goed in balans zijn dan heb je een goed geheugen, ben je alert, kun je goed leren, ben je emotioneel stabiel, kun je je aanpassen aan je omgeving, lekker slapen, goed tot rust komen en je gedachten loslaten. Dat klinkt goed, toch?

Heb je een tekort aan één van je neurotransmitters dan kun je dat bijvoorbeeld onder meer merken aan:

  • Je bent besluiteloos en komt maar niet tot daden;
  • Je blijft piekeren en kan niet ‘uit’ gaan;
  • Stress geeft je nare gevoelens en je kunt het niet verwerken;
  • Je bent snel afgeleid en brengt moeilijk concentratie op;
  • Je raakt gauw in paniek en voelt snel angst;
  • Je schiet snel uit je slof;
  • Je kan niet veel plezier beleven;
  • Je slaapt slecht;
  • Emoties komen en gaan zonder dat je er nog enige zeggenschap over lijkt te hebben.

Met behulp van voeding, leefstijl en eventueel specifieke aanvullingen kun jij zorgen voor een optimale balans in je neurotransmitters. Maar eerst duiken we heel kort in de belangrijkste neurotransmitters:

DOPAMINE, ACETYLCHOLINE, GABA EN SEROTONINE

Dit zijn de vier belangrijkste neurotransmitters. Zij zorgen dus voor communicatie tussen je darmen, hersenen en je immuunsysteem. Dat doen ze in een 24-uurs ritme. Dus als er één neurotransmitter uit balans is treft het automatisch alle andere systemen. Deze belangrijke neurotransmitters zorgen dat jij goed kunt presteren, zoals in sport, werken en studeren. Ben je ziek geweest? Dan zorgen ze voor herstel.

MIS JIJ INNERLIJKE RUST, KALMTE, STRESSBESTENDIGHEID, CONCENTRATIE, POSITIVITEIT OF GEDULD?

GA DAN AAN DE SLAG MET GABA EN/OF SEROTONINE!

GABA:

GABA kun je zien als je ‘rem’ en zorgt voor een goede beheersing over je gedachten en emoties. Je kunt tot rust komen. Daarnaast zorgt GABA voor stressbeheersing, prikkelverwerking, kalmte, gestructureerdheid, zelfbeheersing, geduld, hard kunnen werken en een goed herstelvermogen.

SEROTONINE:

Je hebt veerkracht, een goed denkvermogen, een positieve levenshouding, je bent ‘easy going’, niet te serieus, je kunt oplossingsgericht denken, sterk onder druk, emotioneel evenwichtig, een goed aanpassingsvermogen, naar buiten gericht, je slaapt goed en je kunt soepel/dagelijks naar de wc.

MIS JIJ ENERGIE, DAADKRACHT, SNELHEID, DOORZETTINGSVERMOGEN OF CREATIVITEIT?

WERK AAN JE DOPAMINE EN/OF ACETYLCHOLINE!

DOPAMINE:

Je hebt een goede breinenergie, alertheid, concentratie, motivatie, focus, wilskracht, daadkracht, besluitvaardigheid en zelfvertrouwen. Het geeft je een echte winnersmentaliteit en je kunt presteren onder druk.

MIS JIJ STRESSBESTENDIGHEID, OVERZICHT EN CREATIVITEIT?

GA DAN AAN DE SLAG MET ACETYLCHOLINE!

ACETYLCHOLINE:

Je beweegt en denkt snel, je hebt een goede verwerkingssnelheid en een goed leervermogen, analytisch vermogen, reactiesnelheid, maar ook creativiteit, je bent snel van begrip, hebt goede zintuigen, je bent nieuwsgierig, invoelend en hebt een goede intuïtie.

Hoe zorg je voor je neurotransmitters? En dat je goed presteert? Voeding speelt een belangrijke rol!

VOEDING VOOR JE NEUROTRANSMITTERS

Er zijn een aantal zaken die goed moeten verlopen wil je een goede neurotransmitter communicatie hebben. Onderstaand een aantal algemene adviezen waar je aan moet voldoen voor een goede neurotransmitter aanmaak:

  1. OMEGA 3 VETZUREN

Het is belangrijk om voldoende omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Denk aan avocado, algen, walnoten, lijnzaad, zalm, tonijn, sardine, haring en makreel. Ongeveer 60% van het gewicht van je hersenen wordt bepaald door vet. Dit is nodig voor een goede cel communicatie. Omega 3 vetzuren kunnen je serotoninegehalte verhogen.

  1. ZUURSTOF

Je hebt ook voldoende zuurstof nodig. Zonder voldoende zuurstof kunnen je hersencellen niet voldoende ATP (energie) produceren om optimaal te werken.

  1. ZONLICHT

Zonlicht is nodig om voldoende vitamine D aan te maken. En vitamine D heb je vervolgens weer nodig om zowel dopamine als serotonine aan te maken.

  1. STABIELE BLOEDSUIKERSPIEGEL

Het volgende aandachtspunt is een stabiele bloedsuikerspiegel. De neuronen in je hersenen zijn afhankelijk van voldoende glucose (suiker) als ‘brandstof’. Er moet een constante stroom van bloedsuiker naar je hersenen zijn. Een sterk schommelende bloedsuikerspiegel geeft vergeetachtigheid, concentratieproblemen, energiedips, zin in ‘zoet’, geïrriteerdheid, depressie en wisselende stemmingen.

Het is dus goed om toegevoegde en ‘snelle’ suikers te vermijden voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

  1. EIWITTEN

Neurotransmitters maak je uit aminozuren, oftewel eiwitten. Denk aan biologische kip, kalkoen, rundvlees, eieren, vis, zuivel. Liever geen koe-zuivel (kies voor schaap of geit) en ook geen varkensvlees.

Ben je veganist? Dan moet je meer moeite doen om aan voldoende plantaardige eiwitten te komen. Voeg dagelijks 3 porties zaden, pitten, noten (en notenpasta), tempeh, bonen of linzen toe aan je menu. Je hebt als veganist bijna 1 gram per kilo lichaamsgewicht aan eiwitten nodig. Eet je wel vlees of vis dan is het advies minimaal 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht.

  1. ZWAVEL

Een andere bouwstof die belangrijk is om neurotransmitters aan te kunnen maken is zwavel. Zwavel haal je onder andere uit knoflook, ui, prei, bieslook, asperges, koolsoorten, broccoli, ei en noten.

Goed om deze voedingsmiddelen dagelijks in je menu op te nemen.

  1. VITAMINES & MINERALEN

Tot slot heb je vitamines en mineralen nodig. Ze zijn betrokken bij het maken, verzenden en ontvangen van neurotransmitters. Mineralen regelen je vochtbalans en de elektrische geleiding in de hersenen. Denk specifiek aan alle B vitaminen, vitamine C, zink, magnesium, taurine, silicium en mangaan.

Specifieke voedingsadviezen per neurotransmitter vindt je in mijn komende blogs per neurotransmitter. Maar laat je in ieder geval leiden door bovenstaande tips om je neutrotransmitterpeil te optimaliseren.

Ben je nieuwsgierig geworden naar jouw neurotransmitter balans?

Ontdek waardevolle informatie over je brein, je gedrag en je fysiek functioneren. De neurotransmittertest is gebaseerd op een uitgebreide online vragenlijst ontwikkeld door Dr. Braverman, een Amerikaanse breinwetenschapper.

Wil jij je Neurotransmitterprofiel weten? Dat kan nu extra voordelig!

Als je in januari een Shiatsu behandeling van een uur afspreekt mét Neurotransmitterprofiel dan is dit geen € 19,95 maar slechts 15 Euro! Daarbij krijg je ook nog eens 15 minuten cadeau zodat we je persoonlijke profiel kunnen bespreken. Met een uitleg over je sterke en minder sterke neurotransmitters en hoe dit zich verhoudt tot mogelijke klachten. Ik geef je bruikbare tips over voeding, beweging en leefstijl en Je ontvangt veel inzicht over je energie en hoe je je prestatie kunt optimaliseren.

Normaal gesproken is dit pakket, een Shiatsu massagebehandeling met een Neurotransmitterprofiel test inclusief nabespreking, totaal € 98,70. Dit kost je in de maand januari slechts € 78,70 voor maar liefst 75 minuten.
Een korting dus van 20 Euro!

Een erg ontspannen en zinvol begin van het nieuwe jaar!

 

Referentie: Studiemateriaal opleiding PNEI Cellcare academy D Zoutewelle

Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Praktijk BodySpirit kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie zonder raadpleging van een orthomoleculair therapeut. Raadpleeg altijd uw huisarts.