Snurken; een orthomoleculaire aanpak

Snurken en apneu komen vaak voor en naarmate we ouder worden vaker. Deze twee vormen zijn familie van elkaar en gaan soms samen op, maar soms is het alleen het snurken die de boosdoener is en die je uit je slaap houdt wanneer je naast je partner ligt. Het kan jarenlang een probleem vormen zelfs zo dat je er samen voor kiest om op z’n tijd alleen te gaan slapen. Maar hoe ontstaat snurken nu eigenlijk? Kunnen we er iets aan doen? En op welke manier heeft apneu hiermee te maken? Waarin lijken ze op elkaar? Daarvoor staan we als eerste eens stil bij de aandoening Apneu!

Apneu
Het Griekse woord ‘Apnea betekent letterlijk ‘zonder adem’. Wanneer je hier last van hebt dan stokt tijdelijk je adem tijdens je slaap. Dit kan gedurende een paar seconden zijn tot wel één of twee minuten, waarna je met een licht schok weer een impuls krijgt om verder te ademen. Dit gaat vaak in combinatie met een snurkende ademhaling.

Nervus sympathicus
Door deze ademhaling bouw je een tekort aan zuurstof op. En een chronisch te kort aan zuurstof geeft activatie van de sympathicus. Wat doet deze ‘nervus sympathicus’? Deze belangrijke zenuw stimuleert de processen die met lichaamsbeweging te maken hebben. En voor activiteiten hebben we energie en zuurstof nodig. De sympathicus is actief bij acute stress (wegrennen voor een leeuw), de zogenoemde dagelijkse activiteiten maar ook als je gaat sporten. Dit betekent dus dat wanneer de sympathicus (chronisch) actief is geworden in de nacht, dit klachten geeft zoals snurken en apneu en vermoeid wakker worden. Het ‘aanstaan’ van de sympathicus in de nacht kost namelijk veel energie.

De huig
Lucht die via de neus wordt ingeademd passeert eerst de neusholte voordat hij via de luchtpijp naar de longen gaat. Om te voorkomen dat tijdens het ademen en het slikken voedsel en drank in de neusholte belanden, waardoor je jezelf verslikt, sluit de huig de neusholte tijdens het slikken geheel af. De huig is een spiertje wat behoorlijk flexibel is. Maar net als alle andere spieren kan er spanning in ontstaan of kan het spiertje te ontspannen in de keelholte hangen.

Als de huig te ontspannen is tijdens het slapen zakt hij voor de neusholte, wat snurken veroorzaakt. Deze vorm van snurken komt sporadisch voor bij sterke vermoeidheid of bij het nuttigen van alcohol.

Urinezuur
In de combinatie van snurken met een apneu speelt er meer. Hierbij speelt de stof urinezuur een grote rol in het lichaam. Urinezuur is een normale aanwezigheid in elk lichaam. Het is een zure afvalstof die vrijkomt bij de afbraak van purine. Purine ontstaat uit 2 bronnen: een deel ontstaat bij de afbraak van de eigen lichaamscellen, een ander deel ontstaat tijdens de vertering van purine-houdend voedsel.

Een teveel aan urinezuur wordt verwijderd door de nieren, maar indien deze werking verminderd is of de aanvoer van purine-houdend voedsel is groot, dan wordt het urinezuur opgeslagen in de gewrichten en het speeksel. We worden strammer en in de nacht gaat het lichaam verstrakken. Er komt spanning in de spieren en dus ook in de huig. Om te voorkomen dat er speeksel de longen in loopt (de huig is niet zo flexibel meer als zou moeten) blijft de huig in gespannen toestand voor de neusholte staan. En deze combinatie van een te hoog urinezuur en een gespannen huig veroorzaken snurken en apneu.

Apneu en urinezuur
Urinezuur activeert de nervus sympathicus. We worden er wakker en actief van. Dus overdag hebben we er profijt van. De hoogste hoeveelheid urinezuur hebben we rond het middaguur. Om vroeger te overleven moesten we overdag actief zijn, als de dieren lagen te slapen, zodat we op ze konden jagen. De laagste hoeveelheid urinezuur is ongeveer om 4 uur in de ochtend. ’s Nachts wordt urinezuur via de nieren uitgescheiden en dit wordt opgeslagen in de synoviale gewrichten en in ons speeksel.

Teveel urinezuur
Een teveel aan urinezuur activeert het immuunsysteem en zorgt voor (laaggradige) ontstekingen. Een (over)actief immuunsysteem heeft veel energie nodig. Daarvoor wordt ATP (= energie) vrijgemaakt. Bij de afbraak van ATP komt Adenosine vrij. Dit wordt vervolgens afgebroken tot urinezuur. Zo ontstaat er een kringloop tot een vraag naar energie, te actief immuunsysteem en een hoge afbraak van ATP waaruit uiteindelijk weer urinezuur ontstaat. Het urinezuur stapelt op. Het lichaam werkt hard om zich te ontdoen van het urinezuur, zelfs in de nacht met als gevolg snurken, apneu en sterke vermoeidheid. Een andere vervelende bijkomstigheid kan zijn dat je door een te hoog urinezuur in het bloed last krijgt van jicht en nierstenen.

Voedingsproducten en verhoogd urinezuur
Alles wat je eet en dat purine bevat, zorgt voor een hoger niveau van urinezuur. Er zijn voedingsmiddelen die weinig purine bevatten, maar deze kunnen vanwege de koolhydraten, gluten en suiker weer een andere uitwerking hebben op het lichaam en verteringssysteem. Belangrijk is om alles met mate te eten en waar nodig wel een keuze te maken afhankelijk van een gesteld doel in je voedingspatroon. Zo is er weinig purine aanwezig in jam, aardappelen, brood, granen, deegwaren, rijst, eieren, bladgroenten, kaas, melk en fruit.

Voeding waarin veel purine aanwezig is en het urinezuur verhogen zijn:

  • rood vlees;
  • garnalen en kreeft;
  • orgaanvlees;
  • alcohol;
  • koolzuurhoudende dranken;
  • spinazie;
  • peulvruchten.

Voedingsmiddelen die beschermen

Appels
Het eten van een appel helpt het urinezuurgehalte in het lichaam te reguleren, dankzij het hoge watergehalte van deze vrucht. De vochtafdrijvende werking en vele anti-oxidanten zorgen voor een verlaging van de druk in de aderen, beschermen het slijmvlies van het darmstelsel, verminderen het cholesterolgehalte en de kans op het ontstaan van artritis en jicht.

Artisjok
Deze groente bevordert de afscheiding van de urine door de nieren te activeren en speelt op die manier een rol in de verwijdering van toxines.

Ui
Ook het regelmatig eten van uien heeft een regulerend effect op de waarden van urinezuur in het lichaam. Het heeft een stimulerend effect op de bloedsomloop. Bij bloedarmoede helpt de hoge concentratie van fosfor, ijzer en vitamine E het peil van de rode bloedcellen te verbeteren.

Kersen
Er zijn verschillende voordelen voor het eten van kersen. Zij zijn ontstekingswerend en bevatten een hoge dosis anti-oxidanten, waardoor ze preventief gebruikt kunnen worden tegen het ontstaan van hartkwalen en verschillende soorten kanker. Ook werken ze goed op de slaapcyclus en zijn ze rijk aan vitamine E en C, als ook aan magnesium, ijzer en voedingsvezels.

Aardbeien
Maar vruchten die het meest worden aangeraden om een hoog urinezuur niveau te verlagen en te neutraliseren zijn ongetwijfeld de aardbeien. Ze zijn toppers, doordat ze rijk zijn aan anti-oxidanten, een hoog vochtafdrijvend vermogen hebben en doeltreffende ontstekingswerende eigenschappen bevatten.

Vruchten en vitamine C
Vitamine C is in staat om urinezuur te verlagen zonder vervelende bijwerkingen. In vruchten zit veel vitamine C. Maar fruit bevat ook fructose. Deze is enerzijds nodig voor de energie (glucose), maar anderzijds een aanvoer van purine en dus urinezuur. Fruit is dus een goede bron van energie, maar door de aanwezigheid van vitamine C wel een afvoerder van urinezuur. Vroeger was er niet veel meer dan fruit als leverancier van energie en vitamine C. Er was een goede balans. Nu anno 2018 eten we ontzettend veel fructose. Dit zit in allerlei koekjes, frisdrank, kant-en-klaar maaltijden, snoep, gezoete producten. Deze overdadige inname van fructose leidt tot extra afbraak van ATP (fructose is aanvoer van energie) en daarbij komt adenosine vrij. Dit is een purine en die wordt afgebroken tot urinezuur.

Vitamine C kan een optie zijn als onderdeel van de orthomoleculaire aanpak om urinezuur in het lichaam te verlagen, dagelijks als supplement te nemen.

Of begin de ochtend met citroensap. Dit heeft een alkalisch effect op het lichaam, waardoor het uitstekend geschikt is voor het neutraliseren van een teveel aan urinezuur. Drink de citroensap op de nuchtere maag. Ontzuren is tegenwoordig meer en meer nodig omdat we veel fructose binnenkrijgen via de voeding. Meer dan goed voor ons is…

Bewegen
Bewegen, sporten of krachttrainen zijn belangrijk. Dit zorgt ervoor dat urinezuur kan worden afgevoerd en vetweefsel afbreekt. Overgewicht vergemakkelijkt de vorming van urinezuur. Bewegen bevordert de opname van urinezuurkristallen in het bloed waarna ze via de nieren worden uitgescheiden. Drink daarbij minimaal 1,5 liter water per dag.

Essentiële oliën
Apneu behoort tot het ademhalingssysteem waarbij zuurstof, ademen, het orgaan longen en mond- en neusholte zijn betrokken. Door het snurken en de apneu ontstaat er een tekort aan zuurstof in het lichaam. Er is te weinig lucht voorradig. Naast de lichamelijke en fysiologische kant is er ook een energetische kant. Geen lucht krijgen is soms aanwezig in je leven, omdat er situaties zijn die je benauwen. Situaties die betrekking hebben op je werk, je gezin, hobby’s of noem maar op. Wat benauwd je zo als je er bij stil gaat staan? Of waar vind je het lastig om ruimte voor jezelf te vragen of te creëren? De longen staan ook voor verdriet, soms zit er achter de apneu een onverwerkt verdriet.

Essentiele oliën behoren tot de aromatherapie en zijn oliën gedestilleerd uit planten, wortels, bladeren of schors en hebben een sterk geconcentreerde therapeutische werking.

Oliën die ingezet kunnen worden zijn:

  • Air: aanbrengen op de borst;
  • Thijm: aanbrengen onder de grote teen;
  • Eucalyptus: druppel op het kussen of in de diffuser;
  • Air, Pepermunt, Eucalyptus, Franckenscense in roller of diffuser;
  • Cederhout: onder de voet aanbrengen.
Op dit artikel zijn de algemene voorwaarden van toepassing. De informatie in dit artikel is informatief van aard en niet bedoeld als persoonlijk medisch advies. Praktijk BodySpirit kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor direct of indirect geleden schade die het gevolg zou kunnen zijn van het toepassen van de informatie zonder raadpleging van een orthomoleculair therapeut. Raadpleeg altijd uw huisarts.