Alles over Magnesium

MAGNESIUM2

Magnesium is hét mineraal waar we in Nederland nagenoeg allemaal een tekort aan hebben. Als we worden geboren dan nemen we van onze moeder een voorraad aan mineralen mee. Dat is waar vroeger het gezegde: “elke zwangerschap kost een tand” aan refereerde. Met die voorraad doen we ongeveer tot we een jaar of 5-6 oud zijn.

Je lichaam kan zelf geen mineralen aanmaken en is afhankelijk van wat jij aan voeding tot je neemt. En mineralen werken beter bij voldoende aanwezige vitamines in je lichaam. Magnesium is een heel belangrijk mineraal wat noodzakelijk is in al onze cellen, het wordt ingezet voor honderden enzymprocessen en is essentieel voor de energieproductie. Magnesium verbruiken we in grote getale. Magnesium is een natuurlijke ontspanner. Het ontspant de spieren, zenuwen en bloedvaten en geeft energie. Bij stressklachten speelt Magnesium een belangrijke rol. Hoe meer stress, hoe meer Magnesium er door je lichaam opgebruikt wordt. En wat echt jammer is: je kunt er geen voorraad van opbouwen waardoor dagelijkse aanvulling noodzakelijk is.

Functie van Magnesium
De reguliere gezondheidszorg erkent inmiddels ook: een Magnesiumtekort kan ten grondslag liggen aan depressies en geassocieerde geestelijke gezondheidsproblemen. Dat is een belangrijke erkenning wat hopelijk bij zal dragen aan dat veel mensen zich op korte termijn beter zullen gaan voelen wanneer ze starten met de inname van Magnesium.

De belangrijkste functies van magnesium in het lichaam:
– het is betrokken bij honderden enzymatische processen;
– het is betrokken bij de productie en het transport van energie
– het is noodzakelijk voor de eiwitsynthese;
– het helpt bij het overbrengen van zenuwimpulsen (en heeft dus ook invloed op de hersenfunctie);
– het ontspant spieren, hart en bloedvaten en;
– het helpt bij de opbouw van botten en tanden.

Aanbevolen hoeveelheid Magnesium
In Nederland gaat men uit van een dagelijks aanbevolen hoeveelheid van 300–350 mg magnesium per dag voor volwassenen. Het westerse dieet bevat slechts zo’n 200 mg per dag. Dit komt omdat mineralen niet of nog slechts in geringe mate aanwezig zijn in de bodem als gevolg van intensieve landbouw en kunstmatige bemesting. Ook eten we te veel geraffineerd voedsel. In witte bloem is 85% van het magnesium verwijderd. Het gebruik van frisdrank, medicijnen, suiker en chemicaliën in ons milieu zorgen voor een verhoogde magnesiumbehoefte en een versnelde uitscheiding van het mineraal.

Onderzoek wijst uit dat de inname van magnesium hier in het Westen te laag is. Volgens dit onderzoek is de incidentie van hartritmestoornissen en hartinfarcten bij mannen hierdoor toegenomen. Ook een groot Amerikaans onderzoek noemt het magnesiumniveau in de westerse voeding marginaal. Een ander onderzoek wijst uit dat door de lage inname van magnesium niet alleen het aantal hartinfarcten en gevallen van hoge bloeddruk toeneemt, maar dat het ook de oorzaak kan zijn van diabetes. Bij ouderen wordt het tekort aan magnesium in verband gebracht met de ziekte van Alzheimer.

Magnesium en vitamine D
Tevens is Magnesium van invloed op de vitamine D spiegel. Door voldoende magnesium in het lichaam wordt tevens de vitamine D beter opgenomen en wordt dus de spiegel hoger. Ze beïnvloeden elkaar wederzijds. Een lage inname van magnesiumrijke voeding verhoogd de kans op een vitamine D-deficientie. Onvoldoende vitamine D inname verhoogt met 90% een tekort aan Magnesium.


Kenmerken van een tekort aan Magnesium
Stress is een magnesiumrover. Hoe meer je onder stress lijdt, des te meer magnesium je lichaam verbruikt. En hoe lager het magnesiumniveau in de cellen, des te gevoeliger je wordt voor stress. Zo ontstaat er een vicieuze cirkel. En daarnaast: hoe meer adrenaline in je lijf, des te groter het verlies van magnesium. Al gauw verkeert het lichaam in een staat van hypergevoeligheid en zo ontstaan niet alleen spiertrillingen en krampen, maar ook geïrriteerdheid, stemmingswisselingen, angst- en paniekaanvallen en depressie.

De eerste tekenen van een magnesiumtekort zijn ooglidtrillingen, krampen en spasmen. Een ander voorteken is een verhoogde schrikreactie en wakker schrikken omdat je denkt te vallen.

Magnesium is het antistress-mineraal bij uitstek. Het heeft een kalmerende werking en ontspant spieren en bloedvaten, terwijl calcium de spieren aanspant. De calcium/magnesium-balans zorgt voor het belangrijke evenwicht in het lichaam tussen spanning en ontspanning. Een hoge calciumopname zorgt voor een relatief magnesiumtekort en omgekeerd.

Nog even op een rijtje. Een tekort aan Magnesium veroorzaakt:

  • verstijfde, verharde en verkrampte spieren
  • gespannen zenuwen
  • snel en chronisch vermoeid
  • overspannenheid
  • uitputtingsverschijnselen
  • onrust, verwarring, futloosheid
  • prikkelbaarheid
  • kouwelijkheid ten gevolge van slechte doorbloeding
  • duizeligheid
  • slaapproblemen
  • IQ verlies

Maar ook

  • pijn in het algemeen
  • hoofdpijn (drukkend/bonzend)
  • migraine
  • menstruatieklachten
  • hooggevoelig voor lawaai en licht
  • depressies, angsten en fobieën
  • hartkloppingen en pijnuitstraling rond de hartstreek
  • diverse allergische reacties
  • parkinson
  • darmkrampen
  • hyperactiviteit


Voeding die rijk is aan magnesium
Cacao, volkoren/meergranenbrood, tarwezemelen, noten (vooral pecan, amandelen en cashewnoten), pinda’s, bonen, granen, zonnebloempitten en sesamzaad, roggebrood, donkere bananen, risotto en zilvervliesrijst, spinazie, ananas, pompoenpitten, makreel, krab, heilbot, pruimen.

Aanvullende supplementen
Gebruik met regelmaat Magnesium (Magnesium citraat) tabletten in een combinatie met calcium (tenzij je veel zuivel neemt, is dit niet nodig). Inmiddels is er ook vloeibare Magnesium op de markt. In mijn praktijk maak ik gebruik van vloeibare Magnesium van Zechsal.

One thought on “Alles over Magnesium”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *