29 mei 2018

Yin Yoga

Yin Yoga is een meditatieve vorm van yoga. Het is het tegenovergestelde van een Yang yogavorm zoals Asthanga of Yinyasa flow. Bij yin yoga ligt de nadruk op passieve uitvoering met zo min mogelijk spierspanning. De focus van Yin yoga ligt namelijk op het bindweefsel en de fascie (bindweefselvlies).

Lichamelijke klachten
Door verschillende oorzaken kunnen lichamelijke klachten ontstaan. Bij veel zittend werk of eenzijdig werken achter de computer bijvoorbeeld, worden bindweefsel en spieren niet actief gebruikt. Daardoor is er te weinig doorbloeding en te weinig zuurstof voorradig in de cellen en het bindweefsel. Het bindweefselvlies krimpt en geeft een strak gevoel. Door het te ontlasten wordt een lichaamsdeel nog minder gebruikt waardoor een vicieuze cirkel ontstaat.

Ongemakken die behandeld kunnen worden met Yin Yoga, zijn:

  • Chronische schouder en nekklachten;
  • Klachten aan arm, pols, handen;
  • Frozen shoulder;
  • Onderrugklachten;
  • Klachten met heup(en), knieën, enkels en voeten.

Resultaat: een stevig en soepel lichaam
Bindweefsel is belangrijk verbindend weefsel, het geeft ons lichaam stevigheid, maar zorgt ook voor de hydratatie. Door het bindweefsel lopen de meridianen (energiebanen). De meridianen verzorgen onze balans in de energiehuishouding en zijn van belang om ons van informatie te voorzien over onze afstemming op onszelf en onze omgeving. Niet alleen om zonder klachten te kunnen zitten en lopen, maar ook om verschillende stofjes aan te blijven maken. Daardoor blijven we stevig en soepel en zitten we lekker in ons vel. Genoeg redenen waarom het bindweefsel onze aandacht verdient! Vraag mij naar de mogelijkheden.


Meer over Yin yoga
Bindweefsel bestaat voornamelijk uit water en collageen. Het heeft een verbindende en verzorgende functie voor het lichaam. Door het collageen in bindweefsel komt er maar langzaam rek op, maar indien dit langere tijd plaatsvind worden er stoffen aangemaakt die van belang zijn voor het collageen. Het maakt je beweging soepel, heft klachten op en zorgt voor blijvende hydratatie in het lichaam. Vooral als je een zittend beroep beoefent, kun je veel baat hebben bij het beoefenen van Yin yoga. Pijn in de onderrug is een veelgehoorde klacht. Hier bevindt zich veel bindweefsel. Bij te weinig beweging kan dit erg pijnlijk worden en kan de pijn uitstralen naar andere plekken in het lichaam, zoals de benen.